Debate on climate and health

How will climate change affect the health of the Danish population? And how will it affect the demands on health services in short and long term? The Danish Council on Ethics and the Department of Public Health invite you to a debate regarding climate changes and health.

Programme (in Danish)

09.00: Velkommen / Gorm Greisen, Det Etiske Råd

Klima og sundhed

09.10 How do climate changes affect public health? (UK) / Sir Andy Haines, former Director (joining via live video)
London School of Hygiene & Tropical Medicine

09.30 Klimaforandringer i Skandinavien – Sundhedsvæsenets beredskab (SE) / Björn Fagerberg, professor emeritus
Avd. för molekylär och klinisk medicin vid Institutionen för medicin

09.50 Klimaforandringer, luftkvalitet og helbredseffekter
i en dansk kontekst / Steffen Loft, institutleder, professor, dr.med.
Institut for Folkesundhedsvidenskab

10.10 Kaffepause

Etiske perspektiver

10.40 Bæredygtighedens etik – Sundhedsvæsenets rolle i klimaindsatsen / Kirsten Halsnæs, rådsmedlem, professor MSO
Det Etiske Råd

11.00 Hvem betaler prisen? Klimaforandringer, sundhed og ulighed / Mickey Gjerris, tidligere rådsmedlem, lektor
Det Etiske Råd

11.20 Klimaforandringer og sund levevis – Hvor meget skal det fylde, når man behandler syge mennesker?
/ Thomas Ploug, tidligere rådsmedlem, professor MSO, Det Etiske Råd

11.40 Hvordan kan sundhedsvæsenet og dets personale gå foran med bæredygtig adfærd?
/ Andreas Rudkjøbing, formand, postdoc, Lægeforeningen

12.00 Frokost

Sundhedsvæsenets klimaansvar

12.30 Historiske eksempler på hospitalets bidrag til styrkelse af den almindelige folkesundhed
/ Gorm Greisen, formand, klinisk professor, Det Etiske Råd

12.45 Sundhedsvæsenets bygninger, anlæg og drift – Klimaaftryk og signalværdi af bæredygtighedsindsatser
/ Charlotte Falstrup, bæredygtighedschef, cand.arch., White Arkitekter

13.00 Klimavenlig hospitalskost – et dilemma?
/ Nina Johanne Spaabæk, økologi- og madspildskonsulent, cand.agro. Det Nordiske Køkken, Herlev og Gentofte Hospital

13.15 Klimaindsats gennem offentlige indkøb
/ Rikke Dreyer, chefkonsulent, cand.polyt. Rejsehold for grønne indkøb

13.30 Kaffepause

14.00 Debat med aktørerne

Skal sundhedsvæsenet spille en rolle, og hvordan kan en eventuel indsats udmøntes?

14.50 Opsamling og afslutning / Gorm Greisen, Det Etiske Råd